Monday, 29 October 2012

daun yang berguguran
tapi dosa yang masih tak gugur-gugur.

-sometimes I wish I could just literally sleep the whole day, 
so I don't have to deal with life and all its crap.-


Thursday, 25 October 2012

monolog dalaman.


kau menyesal, Ada? 

kadang-kadang...
ekh... taklah... selalu...
ye.. aku menyesal...
ekh... tak.. mana ada.. aku happy duk sini.. mana ada sekelumit perasaan sesal.. 

:'( 
damn!
aku menyesal.. 

rupanya kau manusia tak tahu dek untung..
kufur nikmat!

Tuesday, 23 October 2012

memori~





tempat jatuh lagikan dikenang, inikan pula rumah tempat membesar.
17 tahun

semua orang dah ada hidup sendiri,
tapi jangan lupa pada rumah ni.
cis... emosi!
kenangan beb... 
bukan sikit... 
sejak lahir.. sampai jadi manusia... 
rumah ni jadi saksi.

kalau nak ingat kenangan terlalu banyak.
tempat gelak ketawa, tempat berperang sesama sendiri, tempat bermain, tempat menangis.
tempat berkumpul setahun sekali/dua kali.
masa takkan kembali, 
tapi kenangan tak hilang. 

rumah semakin tua tunggu masa nak rebah ke bumi,
manusia semakin dewasa menunggu hari mati.

-rumah lama-
rest in peace


Saturday, 20 October 2012

Running slave

kau bilang kau mahu lari
tapi kau ragu?
maka...
jangan lari, kawan.

lari untuk orang yang bersedia dan yakin,
bukan untuk yang ragu..
nanti kau letih.

:)
aku bilang mahu lari, lalu aku lari.
tapi dihujungnya masih tetap letih juga.
trek untuk larikan diri daripada kehidupan tak pernah wujud.
itu cuma fantasi je kawan. 
:)

untuk kau dan aku!

Friday, 19 October 2012

antara dua kecintaan



bila Abu Quhafah memeluk Islam
Abu BAkar menangis,
lalu insan paling mulia bertanya: 
"apakah yang membuatkan engkau menangis wahai Abu Bakar?"
lalu As-Siddiq menjawab: 
"seandainya tangan bapa saudaramu (abu talib) berada di tempat bapaku sekarang, lalu dia menganut Islam sehingga engkau gembira lebih aku suka dari bapaku sendiri menganut islam."
itu tanda cinta seorang sahabat kepada sang Kekasih
didahulukan segalanya demi cinta

Seorang lelaki juga cinta pada sang Kekasih
dijaga, dicintai, dipertahankan sedaya yang mampu
dia cinta tapi menolak Iman
walau ajaran itu dibawa oleh insan yang dipelihara sejak kecil
dihujung nyawa, sang Kekasih berkata:
" wahai bapa saudaraku,ucapkanlah tiada Tuhan melainkan Allah! perkataan yang mampu membolehkan aku membela kamu pada hari akhirat kelak."
maka dijawabnya:
"jangan sampai orang mengatakan Abu Talib mengubah agamanya"
maka dukacita sang Kekasih melihat perginya manusia yang mempertahankannya tanpa Islam.

antara dua kecintaan
dua-duanya cinta 
tapi cinta mereka berbeza

maka pilihlah cinta yang kau inginkan.

Tuesday, 16 October 2012

stLm~


you haven't really lived,
unless you have a lot to regret.

but I think we should remember not what we lost, but what we've done.

Dr. Alfred Blalock
-something the Lord made-

did U regret choose this way?

Wednesday, 10 October 2012

#2

that every moment 
we share together
is even better than the moment before
if everyday was as good as today was
then i can't wait until tomorrow comes
-westlife... moments-

malam nie malam layan lagu westlife

bila sedih teringat kat impian yang tak tercapai, fikirkanlah nikmat yang telah kau peroleh sepanjang bernyawa.... fikirkan di mana kau berdiri hari ini... fikirkan kepayahan dan kesengsesaraan orang lain... mungkin ada ketenangan disitu... mungkin kau tahu apa itu erti SYUKUR
:)

Monday, 8 October 2012

#1



"telah kau jumpa jawapannya, atau telah kau butakan aja mata pada jawapan yang telah ada?"


"Manusia lebih suka lihat apa yang dia mahu."

"Jika bukan kehendak, dibutakan aja mata daripada melihat walau yang benar itu depan mata, gitu?"

~Indra_contengan jalanan~
  hlovate   


Monday, 1 October 2012

b4 ke xi'an

berpisahlah,
nescaya kau dapati ganti orang yang kau tinggalkan

mengembaralah di bumi,
nescaya kau temui petunjuk dalam perjalanan itu

singa jika tidak meninggalkan hutannya,
tidak akan garang

anak panah jika tidak meninggalkan busarnya,
tidak akan mengena sasaran.

majd al-arab
~penyair Abu Firas al-Amiri~

permusafiran ke xi'an
semoga dimudahkan segala perjalanan

mungkin suatu kembara mencari jiwa yang entah hilang kemana
mungkin juga dalam perjalanan terjumpa penawar jiwa luka
atau suatu perjalanan yang belum tentu arahnya..

#men'sedia'kan hati,fizikal, mental untuk sebuah perjalanan..