Friday, 27 April 2012

Bayangan Syurga

Salam Jumaat, 27 April 2012

pihak universiti membawa kami keluar melawat China Ethnic Museum, berdekatan dengan universiti. Heermm.. macam biasa raaammmaaaaiinyeee orang *mana tempat di china yang orangnya tak penuh? sedikit membantut kan mood... errr.. pasal rimasnye aduhaaiii... tapi dalam masa yang sama tersenyum juga tengok budak-budak kecil sekolah rendah yang ramai.... teringat kat adik aku yang mungkin dah besar sikit kan sekarang... aku bukan anti budak sebab aku pun pernah jadi budak dulu.... apa yang penting aku sedang menanti hadirnya orang baru dalam keluarga.... mood aunty dah mariii la nie... huhuhuhu~ kalau tak ada aral melintang hujung bulan nie... 30 april... katanya anak perempuan... :) walaupun aku teringinkan anak sedara lelaki... boleh ajak bergusti.. hahahaha... :D

ramai orang sering berkata pada aku..sejak dulu lagi.... salah satu bukti terbesar keESAaan Allah itu dilihat pada alam ciptaannya... lihatlah langit yang tergantung tanpa ada tiang yang menyokongnya.... lihatlah pada tumbuhan dan haiwan yang bermacam spesis dan warna..lihatlah pada air yang mengalir.... mana mungkin wujudnya semua itu tanpa pencipta.. ya... dalam diam aku akui.... tapi macam ada lagi benda yang menghalang tunduknya manusia pada pencipta.. apa yer??

air terjun dan laut sering buat aku khayal dalam ketenangan.
:)


Pernah juga orang bilang pada aku, di setiap kejadian alam ini ada rahsianya... namun aku gagal untuk menangkap makna kata-kata.. makna tersurat ataupun  tersirat...
aku diberi kesempatan berjalan sendirian.... *errr... sebenarnya cuak..ok. :p lalu aku melihat orang yang ramai bermacam kerenah... aku lihat alam ciptaan Tuhan... aku cuba memahami tapi.... entahlah. mana agaknya silapnya..
ada juga yang pernah kata pada aku, berjalan di muka bumi, tengok alam ciptaan Tuhan.. ambil ibrah dari tinggalan sejarah, dalam sejarah itu ada tarbiyyahnya.. percaya? dikatakan lagi "sebenarnya tarbiyyah Allah ada di mana-mana pun..." aku memberi jawapan "ya... antara jumpa dengan tidak je kan?" 


jom tengok gambar..... *budak2 amek gambar macam ni jelah hasilnya... hehehehe


terbayang tepi pantai nan indah dan permai..
bahasa aku... :p

inginku petik namun apakan daya...

bunga...
i'm not minah bunga...
hewhew...

air ditutupi debunga yang menyakitkan mata dan hidung
-,-

lama x jumpa lautkan...
nie bukan laut la tapi..

duduk sambil melayan perasaan..
bukan orang taupun kan...
:D

nak main air terjun...
tapi...

bunga merah kuning
warna team football ape ek?
ekh... kuning!
alamak2...
maaf2...
:D



errrmmm....

di sepanjang jalan aku terfikir,
SYURGA 
itu bagaimana ya?
lalu aku cuba membayangkan,
serupa taman yang pernah aku lihatkah?
ada air terjun yang sejuk,
langit yang biru,
bunga yang mekar,
laut yang jernih sampai boleh dijadikan cermin
melihat wajah sendiri..

bisikan hati kata,
salah...
bukan sekadar itu.
lebih lagi!!

aku bayangkan lagi.. 
malangnya 
GAGAL

Indah seperti apakah syurga itu, teman?

.........................

aku tahu kau juga tidak terbayang..
maka,
jangan sekadar bermimpi
realisasikan ia menjadi realiti..
sukar yer?
tepuk dada tanya diri..
~ada~

Wednesday, 25 April 2012

cubic dan si tekun

cubic
apa yang ada pada game nie?
buat orang pening bagi yang tak tahu caranya?
atau sebagai exercise tangan bagi yang telah hadam?
heh...
aku??
belajar tentang tekun...
ya..
semangat..
kesungguhan yang terlindung
:)

aku asalnya tak pernah terfikir akan berjaya mengetahui cara membuat game aneh nie? eherm.. aneh...
dari dulu aku asyik terfikir apa lah yang asyik orang terpusing-pusingkan benda alah nie? sebelum nie berjaya buat hanya satu muka saja.... 3 hari aku *bergelumang dengan benda nie... semata2 aku nak belajar cara nie.... dan kau tahu... aku rasa macam something yang waaawww!! bila berjaya melihat di depan mata sendiri berhasilnya benda nie diselesaikan....

fikiran menerawang terfikir benda lain.... teringat masa kat sekolah dulu.. aku bukan si ulat buku...
banyak masa terbuang begitu saja... memang... sekarang pun masih sama... tapi bila aku mula serius... kiri kanan tak pandang... macam bila aku semangat buat LK sepanjang cuti sekolah sampai tak ingat homework lain.... sampai mak ayah asyik bising bila aku asyik mengadap papan lukisan kejuruteraan tue.... gara-gara dah khayal dengan pensil dan garisan... atau ketika mula khusyuk membuat add math yang boleh bikin jiwa kacau dan otak mereng.... hahaha... jarang bersentuh latihan tapi bila khayal, mulalah... rasa nak 24 jam memerah kepala menyelesaikan masalah.... atau ketika mula membaca novel?? ye... aku bukan kaki novel tapi bila novel yang telah dimulakan akan pasti ditamatkan pada hari yang sama juga.... teringat macam mana  dalam kelas matematik cikgu wan aku dengan selamba membaca novel ketika dia mengajar  atau sanggup stay up malam semata-mata nak habiskan pembacaan... GILA... memang... tapi sayang..

semangat dan ketekunan itu jarang sekali muncul... dan bila muncul pasti bukan pada yang sepatutnya.... anehkan?? kengkadang aku bertanya kemana sebenarnya minat aku nie? apa yang aku minat dan apa yang aku inginkan?

dan lebih naya lagi bila aku mula terfikir, kenapa aku tak meletakkan ketekunan dan semangat juang yang tak mahu kalah itu pada tempat sepatutnya... paling mudah perjuangan dalam aku mencari siapa diri aku dan tujuan aku hidup serta perjuangan aku mencari DIA... mana silapnya? kenapa tidak aku gunakan kegilaan itu dalam setiap perkara yang aku buat dalam hidup sendiri...

I wonder how and why??
konklusinya??
........Tiada.........

heh.. -.-''

thanks to syaza yang tanpa jemu mengajar..
hehehehehe...
dan i realised yang kekeliruan kiri dan kanan
semakin teruk...
oh...no...
-.-



Tuesday, 24 April 2012

Gugur..

aku ingin sekali berharap dosa-dosa lama yang telah aku sebati bersamanya,
akan gugur sepertimana bergugurannya kelopak-kelopak bunga.
andai aku mampu memutar kembali waktu.
andai aku bisa meminta sesuatu.
akan kupinta waktu yang telah berlalu,
ingin aku kembali menjadi bayi yang tiada dosa.

Give me some sunshine,
Give me some rain,
Give me another chances to grow up once again.


bunga.
bila melihat atau mendengar orang memuji bunga,
aku jadi bingung sendiri.
kenapa?
kerana aku gagal melihat kecantikan di sebalik bunga.
butakah?
atau kerana aku bukan seorang peminat bunga?
meski aku melihat di depan mata,
namun aku sering percaya pada gambar melebihi kaca mata sendiri.

aku yang gagal berkali-kali untuk memahami setiap kejadian yang terjadi..
ciptaan sehebat ini juga aku gagal mengerti.
aku sedar
aku sering lupa menghargai
nikmat di depan mata sendiri.
tunggu dah hilang nanti,
baru gelabah mencari..
kasihankan diri sendiri...
malang sungguh diriku punya hati sekeras batu.

suhaili bilang:
prison break Ada.

Wednesday, 18 April 2012

Lost...

i know i'm lost
but
i don't know what should i do,
i'm not doing anything to come back

kadang-kadang aku rindu,
tapi aku berkeras tak mahu, 
kadang-kadang aku terkenang, 
lalu aku tersenyum sendirian,
kadang-kadang aku ketawa,
tapi hakikatnya aku sedang berduka,
kadang-kadang aku terbayang,
tapi aku sedar tiada siapa disisi.

mereka dan aku tak pernah sama,
kerana itu aku memilih untuk kekal sendiri.
aku diam bukan tanda aku benci,
tapi itulah hakikat diri, 
memang asalnya begini. 

masa telah berlalu,
tapi aku masih gagal,
menjadi si taat yang patuh,
bukan sekali... tapi berkali-kali..
bila semuanya berlalu tanpa sedikit rasa berdosa,
aku tahu aku diambang bahaya.

Aku yang gagal mengeluh,
bila mana terpaksa bertarung dengan diri,
setiap kali ingin memulakan hari,
mengikut kehendak jiwa atau atau akur pada kewajipan,
yang menentukan antara dosa dan pahala.

Aku yang gagal memahami,
bila aku membaca ayat-ayat cinta,
yang orang bilang jika dihayati,
akan terbit rasa cinta, 
akan berbungalah jiwa,
tapi tidak aku,
lalu kecewa menjadi raja,
maka ku tinggalkannya.

Tiada beza,
aku yang dulu dan kini,
masih sama.. tidak berganti,
Pandangan itu masih kosong,
meski telah ku cuba berkali-kali untuk merasai,
ku masih melihat hamparan kosong tanpa makna,
lalu ku pejam mata,
ku letakkan dahi di hamparan,
tapi hati yang diperlukan masih tiada di situ.... 

Perlu apa lagi??
katakan.... sampai aku mengerti....
Buat aku memahami segala kejadian yang telah terjadi,
Atau buat aku berhenti...
Tolonglah...
Ajarkan aku erti hidup dan cinta...

Aku manusia yang benci pada kekalahan,
tapi yang ini aku gagal lagi,
tewaskah aku?

*kau rasa apa bila guru non-muslim berbicara tentang Tuhan orang Muslim yang menyayangi hamba2 Nya, meletakkan larangan2 demi kebaikan hamba?? dia non-muslim dan aku kononnya seorang yang beragama Islam... dia memahami tapi aku gagal mengerti... dia mengagumi hingga aku jadi malu pada diri...
oh... laoshi.. aku tak pernah tenang di dalam kelas mu...


Monday, 16 April 2012

Sampah!!!


Heh...

Kau hidangkan kami sampah setiap hari...
bukan sekali.... tapi berkali-kali...
Aku bosan menatap sampah saban hari...
SAMPAH yang bukan sampah biasa..
Sampah ini Sampah IT...

Muak sudah aku dengan cerita,
Buat aku tidur lena,
Lebih aku rela
Dari hidup menjadi mangsa,
Hidup diperkuda...


Aku tak mahu percaya... tak mahu...
bila kau mula menjual semua nama...
dari bangsa, negara bahkan agama..
aku ingin menutup mata, memekakkan telinga..


mengosongkan jiwa
menutup segala mata
memekakkan telinga
membutakan jiwa
buat aku tidur lena
agar aku bisa bangun dan tersenyum
mengingati mimpi semalam

jika aku mampu lari dari segala bentuk perjuangan
termasuk perjuangan hidup sendiri..
tapi tak mampukan...

apa yang kau perjuangkan??
siapa yang ingin kau tegakkan??
berhentilah daripada membodohkan..
dihujung perjalanan perjuangan mu itu apa??

*aku hanya meluah rasa...
tak suka??
tak apa...
senyum saja..
:)




Sunday, 8 April 2012

dia yang tiada dosa




3 hari 2 malam...
sekali lagi... rumah kak anna tempat aku menumpang teduh.. hahahahha... kai ini dengan satu tujuan... tolong kak anna yang buat majlis sambut hari lahir seorang insan istimewa..anak angkat kak anna... apa istimewanya dia??

ibu bapa Annur dan abi dan umi angkat.
Selamat hari lahir, yang ke 9 annur...
moga hidupmu diberkati

Dia manusia tiada dosa...

kami tak mampu memberi apa-apa... tapi sedikit bantuan tenaga yang ada... itu yang kami beri..
selama ini aku hanya dengar cerita... tapi hujung minggu ini waktu  yang biasa aku hanya duduk di biik dan melagha kan diri, aku bertemu benar2 dengan siapa yang dimaksudkan... An Nur dan ibubapanya...
Annur yang menghidap penyakit Celebral Palsy (lumpuh otak).. Adik ini hilang upaya untuk berkata-kata, berjalan...kehidupan nya tak seperti insan lain.. kini menjalani rawatan di hospital Erkang, Beijing China.

3 hari 2 malam bersama keluarga ini, aku sedar suatu perkara... ada perkara yang selama ini aku sering lupakan.. nikmat kesihatan... manusia sering merungut bila gagal dapat apa yang diidamkan... sedang dia lupa nikmat sihat dan kehidupan yang telah dia jalani selama dia hidup.. aku melihat ibubapa yang tidak lelah menjaga anak istimewa ini... dua anak yang dilahirkan menghidap penyakit yang sama... namun Tuhan lebih menyayangi anak pertama mereka..  Tanggungjawab yang bukan mudah dipikul... belum tentu kita mampu... moga ada sirna baru untuk keluarga ini.... dipermudahkan segala urusan mereka...

oh... dan aku...
sedang mencuba menghargai kehidupan yang ada... nikmat bersuara... mendidik mulut agar tidak mengeuarkan kata-kata yang tidak sepatutnya... nikmat berdiri di atas kaki sendiri.. agar tidak lupa dan leka untuk apa kehidupan ini dicipta.... walau sering gagal...  tapi aku berjanji takkan berhenti... adik Annur ini pemangkin semangat... boleh kan? hadir dia bukan sia-sia...
 maklumat berkaitan adik ini : http://www.hope2walk.blogspot.jp/
ketayap oleh cik fatin

errr....


goreng kak.. goreng..
busy2...
antara juadahnya

ajk dapur.. :D
baju kendarat(bahase johor) kami baju bola...
biru kuning...
selamanya~


tetamu2 yang hadir..

lagi2 tetamu

lagi2...

beijing pon ade durian...
malaysia mari...


sebelum balik... aku memberanikan diri.. *selama nie aku tak pandai nak berdepan dengan orang2 yang sakit ke.. nazak ke... jenazah lagi la...* mendekati adik An-nur... mengusap kepala dan menyentuh pipi dia...  dalam diam aku sedar... kau insan yang tiada dosa... dan aku manusia yang berlumpur noda.. moga hidup mu esok cerah dan mampu membuat ibubapamu tersenyum gembira, adik...

*errr.. kau tahu apa erti syukur??? dan harus bagaimana?? ajari aku...


Thursday, 5 April 2012

anugerah yang indah

Bismillah...

3 hari cuti yang menggembirakan.... masa cuti yang singkat diisi dengan meluangkan masa bersama kawan... :D senyum sahaja.... seronok... hanya tue yang boleh dikata.... cuti 3 hari yang biasa-biasa setelah terpaksa bersekolah selama 7 hari berturut2.. =.='' oh... sangat letih... *ceh walhal kelas pagi je pooonn* hehehehe.... :)

hari pertama... Isnin... aku ke beijing world park.... :D seronok... ada pelbagai mercu tanda pelbagai negara... tak pergi yang betul pergi yang tipu2 pun ok juga kowt kan... hehhehehee.... spend time with friends... macam2 hal ada.... aku seronok... tue je yang mampu terluah...

my big family...
tq guys 4 the sweet day...
awesomeee daayyy!!
maafkan aku Tuhan untuk nikmat yang tidak aku syukuri..
terima kasih Tuhan mengizinkan aku merasai nikmat ini..
selepas tue... aku dan beberapa orang lagi meneruskan cuti kami dengan menyerang rumah kak Anna... :D hehhehee.... terima kasih dekat kak anna yang telah bersusah payah melayan kerenah anak2 yang x matang walaupun usia hampir mencecah 20an... :) adik2 akak nie memang aktive2 semuanya....sambut besday roomate, sahidah...  marathon2 movie... ok.. kak anna yang marathon sengsorang... kami dah syahid awal dah.... untuk makan2 yang sedap2.... rasa macam kat malaysia la kan... air tangan akak memang best2.... huhuhuuhu.. walau tak dapat makan ketam masak lemak yang saya teridam2 kan tue.. makan udang masak lemak pun dah rasa macam ketam daahhh.... nikmaaattt besar.... :D saya sayang kat akak2 banyak3!!! hahahhahaa.... dan malam yang tentu takkan dilupakan... keluar malam melepak kat solana sambil layan perasaan dan berkaraoke di tempat awam... hahhahahaaa....  no worry... video2 tue hanya sebagai kenangan.... nanti dah tua2 boleh tengok balikkan... hikhikhik... jauh pikir... :)
biar gambar berbicara bila lidah kelu untuk berkata-kata,

kek cokelaaattt kak anna..

:)
breakfast merangkap lunch

alhamdulillah...
kenyang...

"inilah hasil kerja tangan aku.."
ok..
tipu semata-mata

sambut besday sahidah...
:D
rancangan menjadi...
^^

inilah aktiviti kami...

x dapat ketam.. udang pun ok..
nikmaaattt...

dalam lif poon sempaattt

kutu rayau beijing..
hahhahaha

:)
malam yang sangat3 seronok...
saya sayang kamu semua..
^^

^^
abang zack... 

adegan apakah ini??
hahahhaa...
persembahan dari kami...

apa lah akak2 nie.. =,=''

:)
sweet couple 4 ever...
may Allah bless both of u
selamat ulang tahun perkahwinan yg ke 10 bulan...
kekal hingga syurga..
amiiinnn..

terima kasih kak anna..... sebab masakkan kami.... nanti kami masakkan akak pulak... halal kan makan minum kami... tempat tinggal 3 hari 2 malam... eletrik n air paip... hehehee.... we luv u!!

saat aku jauh
Kau hantar mereka untuk mengingatkan..
maafkan untuk kealpaan dan kelekaan
terima kasih untuk nikmat dan keindahan
aku sering leka
namun Kau tak pernah lupa
rahmati kehidupan mereka..
dunia akhirat mereka..

terima kasih teman-teman
untuk senyuman  dan keriangan
nikmat dalam kehidupan
6 bulan yang sukar untuk dijelaskan..
hanya satu..
aku belajar mensyukuri..
aku belajar mengerti..
aku belajar menyayangi
insan-insan dan keindahan di depan mata

tunjukkan aku jalan yang Kau redha..
jangan kembalikan aku pada kehinaan..

2 april - 4 april 2012


Sunday, 1 April 2012

hei... pheewwwiiit!

hai....
ye... aku menulis untuk kau...

Diam tak diam hampir setahun lebih kan kita tak jumpa... tulaah... masing-masing ada jalan sendiri... kau bertambah busy dengan kuliah.. assignment.. exam kau... ok.. aku faham budak study law memang lah nampak tension..  aku pula tercampak kat negara asing nie... kau ingat tak first time kau datang sekolah.. hari daftar... haah... cuba ingat.... ada seorang 'budak sengal' pergi "pheewwiit" kau dari tingkap kelas kat tingkat 3.. masa tue kau tengah duduk kat bench ngan mak ayah kau... orang tengah sedih2... budak tue pi plak pheewwiitkan kau... yelaah... first time nak duk asrama kan...mesti sedih.. aku daftar awal bulan 1... dan kau pula daftar hujung bulan 2... second intake..kira aku senior kau nie.. walau kau lebih tue dari aku.. huhuhu....ditakdirkan budak tue jadi classmate kau... dormate plak tue... heww!! hahaha... budak sengal tue lah yang menaip post nie untuk kau... hebat kan perkenalan kita??

kita jadi dormate masa tingkatan 1... sejak budak2 yg x tau apa-apa... kebetulan kita sama-sama nakal... hahahaha... tapi masa form 2 kita terpisah dorm.. :( hah.. tapi... kita jadi classmate dari form 1 sampai lah ke form 5.... memang aku mengadap muka kau.. kau pun takda muka lain lah.. muka aku juga... kita sama-sama hidup dengan cara kita... cerita kisah hidup sama-sama... "kita nakal.. tapi kita tak kacau orang.."  macam-macam lah lepas tue... ada time baik.. ada time bercekau lah juga... herm... lepas tue apa?? tapi bila kita form 5 kita jadi dormate balik... huuuiii... dan aku jadi ketua dorm kau!! hah!! memang lah kan... nasib lah korang dapat ketua yang kejam macam aku... hahahaha... peristiwa lepas tue... memang manis.. pahit.. masam.. masin.. nak ingat... kelakar pun ada... sedih pun ada...

tapi antara perkara yang jadi tue... ada 2 perkara yang aku tak boleh lupa....

pertama... tentang buku 'versus' hlovate milik kau.... aku rasa untuk pecinta novel macam kau... memang sayang kan novel2 kau... tapi aku perasan ada satu novel yang kau macam.... apa eak?? erm... satu hari aku tanya... kau dah habeske baca novel tue?? kau jawab belum... haiik?? pelik... novel beli dah berbulan tapi novel tue tak habes baca lagi?? aku tanya asal.. ko diam... ko kata novel tue macam lain macam... ko cadangkan kat aku suroh baca... owh... aku pon terima lah... dan memang... novel tue lain... lain macam... seram... aku paham kenapa kau tak habeskan.. aku yang konon2 boleh habeskan novel dalam 5/6 jam pon... x dapat habeskan seperti yang sepatutnya... x senang duduk... at last kita sama-sama akui... novel tue LAIN pasal dalam novel tue banyak sangat TAFSIR ayat Al-Quran... kan?? kita kata.. nie novel ke kitab agama nie?? dan tue yang buat kau dan aku masing2 tak senang duduk... kebetulan kisah dalam tue ade kaitan dengan kita sendiri.. memang.. pasal tue lah...

second... time kita sama-sama jumpa ustazah... 'meluahkan perasaan'... hahahhaa.. time tue budak2 berkumpul kat basketball court kita berdua dalam bilik warden.. ngeh3...  kelakar pun  ade kalu pikir balik... :D apalah kan... tapi disitu aku tau kau.... kau tahu aku... walau sebelum nie kita memang tahu punnn... tapi malam tue spesial kan.. pasal hanya kita berdua...

sepanjang duduk sama-sama dalam bilik yang sama... di mana aku jadi ketua kau... *aku x pernah buat keputusan pun kan?? hikhikhik... aku bila fikir kengkadang ada rasa bersalah yang tinggi pasal aku x jadi ketua yang baik... aku jadi contoh x baik pada korang.. escape sana sini situ sinun ... dan korang pun join aku... entah bape kali je kita jejak surau al-ehsan sekolah tue... mengaji seminggu sekali pun banyak yang syahid atas katil... datang pun lambat... 10 minit before abes... tue pon kalau terdetik nak datang... saat aku perlu pimpin dan ajak korang baca al-mulk tiap2 malam before tidur pun tak aku buat... yang aku tau sapa nak buat-buat.. sapa tak nak duduk diam-diam... masing-masing jaga hal sendiri... nak buat.. sila buat... tak nak buat.. sudah... nak baik.. baiklah... nak nakal.. yok sama2... hahaa...

Dan Hari Ini... kau tanya aku satu soalan yang memang pelik....
adha, camna nak jadi baik?
masa aku baca tue... aku cuma mengeluh.. pasal apa tanya aku.. aku pon bukan baik pun... aku tanya kau definisi baik... kau kata definisi baik tue kalau nak ikutkan hanya orang yang kuat iman je yang boleh buat... tapi kau tak boleh pasal iman kau turun naik... memanglah ye tak.., tak silap aku masa kita belajar dulu pun memang iman manusia menaik dan menurun... kalau tak silap ada kisah sahabat pasal nie.. namanya   Hanzalah... 

“Hanzalah telah munafik! Hanzalah telah munafik!” lantun Hanzalah pada dirinya. Kakinya mengerah cepat ke Masjid. Nabi pasti ada disana fikirnya. Riak ketakutan dan secebis penyesalan terlukis diwajahnya.
“Hanzalah telah munafik! Hanzalah telah munafik!” Diulangnya beberapa kali. Sedang dalam perjalanan, Hanzalah berselisih dengan Saidina Abu Bakar As Siddiq. Saidina Abu Bakar terkejut dengan apa yang diucapkan oleh Hanzalah tersebut.

“Apakah yang telah kau katakan ini wahai Hanzalah?”  Tanya Abu Bakar
“Wahai Abu Bakr, ketahuilah Hanzalah telah menjadi munafik. Aku ketika bersama Rasulullah aku merasakan seolah-olah syurga dan neraka itu sangat hampir padaku. Aku menangis kerana takutkan neraka.”
“Namun. Dirumah aku ketawa riang bersama anak-anak dan isteriku . Hilang tangis aku bersama Rasulullah.”
“Aku telah menjadi munafik!”  Ujar Hanzalah sambil teresak-esak bimbangkan akan dirinya.

Saidina Abu Bakar terkejut.
“Kalau begitu aku pun munafik. Aku pun sama denganmu wahai Hanzalah.”
Lantas, kedua-dua sahabat ini bersama-sama menemui Rasulullah. Tangisan tidak berhenti. Mereka benar-benar ketakutan. Takut pada Allah. Takut azab neraka yang sedia menunggu para munafik.
Hati mereka gementar.

Sesampainya di hadapan Rasulullah, Hanzalah bersuara.
“Wahai Rasulullah, Hanzalah telah munafik.”
Rasulullah bertanya. “Kenapa?”

“Ketika aku bersamamu ya Rasulullah, aku merasakan seolah-olah syurga dan neraka itu sangat hampir. Lantas air mataku mengalir. Tapi, dirumah aku bergurau senda keriangan bersama anak-anak dan isteriku . Tidakkah aku ini seorang munafik ya Rasulullah”
Rasulullah tersenyum.
Lantas baginda bersabda,
“Demi yang jiwaku di tanganNya andai kalian tetap seperti kalian di sisiku dan terus berzikir nescaya para malaikat akan berjabat tangan kalian, sedang kalian berada di atas tempat tidur dan di jalan raya, akan tetapi wahai Hanzalah, ada waktumu (untuk beribadah) dan ada waktumu (untuk duniamu)”. – HR. Muslim


kredit: http://akuislam.com/blog/renungan/waktu-ibadah-dan-dunia/#ixzz1qmbfF6Ux


kau kata kau tak tahu apa yang kau cari....
aku kata perkara yang sama...
aku pon tak tahu apa yang aku nak cari sebenarnya... 
hidup nie pelikkan sebenarnya?? 
kau pernah kata kehidupan persekitaran kau tak membantu... 
aku kata aku ada persekitaran yang baik.... 
orang-orang yang baik.... 
kehidupan yang baik....
tetapi......
aku masih juga lah macam nie... 
larikan diri lagi...
teruk lagi aku tak???
jalan depan mata... aku yang tutup mata... buat-buat buta....
speaker sebelah telinga... buat2 pekak!!
apa yang penting sebenarnya nie???
diri kita sebenarnya... 
kau kata takut hipokrit... 
aku sedang hipokrit nie... 
pada diri sendiri...
gelisah habis.... 
tak tahu buat apa daah...

DULU aku pegang pada prinsip...

TAKDA TEMPAT UNTUK ORANG2 BAIK ATAS DUNIA NIE!!
jadi baik kalau kena tindas.. kena buli.. kena aniaya.. nak buat apa...
jadi baik pun orang kata.. jadi jahat pun orang kata...
alang2 kena kata.. baik jadi jahat terus!!
dulu kita rasa jengkel ye x tengok orang2 baik nie?? 
orang baik2 suka paksa orang... 
orang2 baik suka berleter...
orang2 baik suka kasi ceramah agama..

Tapi lama-lama aku faham satu perkara... memang tak mudah nak jadi baik... tak senang.. tak ada aku rasa orang baik nak mengaku diri dia baik... kalau dia mengaku dia tak baik la kowt kan?? aku rasa laah... segan sebenarnya nak jadi baik... takut... pada diri sendiri terutamanya... takut bayang2 sendiri... sebab cuma kita yang kenal diri sendiri... lebih dari sesape pun termasuk kawan kita yang kita kenal dah lama.... 

Hari Ini... aku pegang pada prinsip yang sama...

TAKDA TEMPAT UNTUK ORANG2 BAIK ATAS DUNIA NIE!!
sebab
mereka tak kejar dunia... 
mereka kejar hari yang kekal...
meraka tak kisah kowt kena kata..
pasal bagi mereka ujian tue penguat semangat.. 
mereka suka berleter pasal tanda sayang..
sebab tue dunia nie bukan tempat mereka..
aku bukan orang baik-baik...
tapi aku jatuh sayang pada orang-orang baik.. 
moga ada sedikit kebaikan mereka dapat mengubah hati kita..
kan??

ada perkara yang aku belajar dari kehidupan sendiri... macam mana aku benci gila  'golongan' nie dulu... hari nie.. diaorang yang berjaya pikat hati aku... pelikkan?? tapi tue lah.. aku nie... suka tak reti bersyukur... payah kowt nak beritahu hati sendiri...  nak beritahu orang senang... herm... 

*aku tak pandai nasihatkan kau... pasal aku tak reti nak nasihatkan diri sendiri... aku rindu kau... nanti nak jumpa... kalau panjang umur :) 

adahanz... with love..