Saturday, 31 March 2012

~Inspirasi~

herm.... 
herm.....
herm.....

masa mula-mula buat keputusan... ada rasa bersalah yang terlalu tinggi.... pada diri sendiri dan mereka... diri sendiri sebab menafikan hak diri... di saat mereka berlumba-lumba mencari tarbiyah dan hidayah... aku memilih untuk melarikan diri daripada semua tue.... tapi saat nie.. makin lama aku dah rasa macam takda apa-apa... herm... patutkah aku berbangga?? atau ini adalah satu malapetaka?? hari ini aku akui.... duduk bersama jemaah dan saling mengingati itu penting.... tapi aku masih di sini... menyepikan diri... bukan tak nampak jalan.. tapi... cuma... apa yer?? ada jalan depan mata cuma tak mahu menapak je mungkin... yer... ketakutan pada siapa dan apa... pertanyaan yang tiada jawapan... *sigh!!  

bila aku dah mamai...
untuk sedar balik itu satu usaha yang cukup sukar...
diam x diam dah sebulan..
aiiseyyhh..
=.=''

siang tadi jalan-jalan blog (blogwalking) herm... tiba-tiba terjumpa 2 blog... best... bahasa yang tinggi... berkerut juga la nak paham.. hahahaha.... tapi ada makna tersirat... entah sapa pemilik blog.. di saat terasa kosong... terjumpa kata-kata inspirasi... herm... tanda yang besar... Dia tak beri aku berhenti... dan aku cuma terdiam membaca post2 tue... tetibe teradmire plak kan... eheem.... siapa pun mereka nie... mesti diaorang nie ada pemikiran yang hebat... kan3??  

petikan daripada satu post yang menarik dari http://bukucontengaishah.blogspot.jp

. sukar sungguh kita memaafkan.
sukar memaafkan diri sendiri.

kenapa ya?
kenapa selalu kita seksa jiwa 
kenapa selali disiksa batin kita?

dengan segala sangka yang bukan-bukan,
dengan segala prejudis yang bagai burung tak bertuan.
hinggap ke mana suka, muncul dan hilang.

andai tuhan begitu Maha Memberi Pengampunan,
siapa kita mahu berlama-lama di penjara hati sendiri?

kuncinya tak mungkin dipegang orang lain.
kita yang mahu bebas,
kita sendiri yang perlu mencuba setiap kunci.

benarlah,
sejarah yang lepas, membentuk siapa kita hari ini.
tapi alangkah malang, jika siapa kita hari ini, adalah si dia yang rugi?

aduhai.
nikmat beriman itu, tak sama dirasa oleh sang abid yang setia sujudnya dengan sang hamba yang pernah berdosa, lalu kembali mencari Tuhannya.
orang yang pernah merasa pahitnya cuka, mana mahu lagi mencuba minum dari botol yang sama.
dan saat meneguk manisnya madu, dia pasti bisa lebih bersyukur dan menikmati setiap titiknya.
malah segan dia mahu bermegah-megah dan menunjuk mulia.

orang yang pernah berdosa, lalu besungguh-sungguh pula taubatnya,tentulah merasa nikmat lazatnya taqwa.
tidaklah dia sehina-hina manusia, kerana Tuhan masih sudi mengurnia lazat iman buatnya.

siapa kita mahu menghambat kaki sendiri, dari menikmati luas maghfirahNya?

siapa kita untuk membenci diri sendiri, hingga tiada kemaafan lagi?




buat saya, dan awak...yang masih ragu, untuk mengetuk pintu, melangkah dan meneruskan cerita hidup kita sendiri,

please...

*errr... mungkin membaca disaat yang tepat eak???
herm... ok.. aku sangat terasa.... 
ekh.. bolehkan promote blog orang... hewhewhew... 
n one more blog yang berjaya diterjah... :p
ok.... operasi mengkhatamkan blog orang... memang hobi aku... :D

*tadi baca surah Ar-rahman... erm... membuka balik setelah berhari-hari tinggal... memanglah aku ni...
duk kira berapa kali Allah beritahu dalam surah tue ayat yang diulang-ulang.... 

 "Maka nikmat Tuhanmu yang manakah yang kamu dustakan?"

diulang sebanyak 31 kali.... selama nie duk dengar orang kata jer... hari nie betul2 kira sendiri... betul 31x... banyakkan.. tapi tue pon x sedar2 juga... manusia... dan diakhiri dengan ayat: 

"Maha suci nama Tuhanmu Pemilik Keagungan dan Kemuliaan."

*so... what our next step, Ada?? hermmm....


erm.... ok.. penyakit baru telah hinggap... shopping!!! owh no... please lah... jahanam bila aku dah mengeluarkan duit membeli barang... xmo keluar jalan lagi... hahahaha.... jangan menjadi raja dan sultan dalam hati sudaahh!!!

nie kalau family tau nie...
kena 'basuh' 7 hari 7 malam nie...
=.=''
dah2.. pasnie tobaaat laa..

erm... 2 dugaan besar sedang melanda.... 
pertama.... subuh makin awal... 4:24 pagi esok... (untuk aku memang sangaatttt awaall.. )
kedua... air paip sangaaatttt lahhh 'bersihh' bila air paip ibarat teh susu... nak basuh muka pon serba salah... 

:D with love... Adahanz..

Thursday, 22 March 2012

Boleh aku berhenti??



Boleh tak aku berhenti??
berhenti berfikir...
berhenti menafikan..
berhenti menidakkan..
berhenti menolak..
berhenti mengeluh...
penaat... 
sumpah gila penat..
aku cuma nak stop..
sanggup??
butakan mata..
pekakkan telinga..
kosongkan jiwa..
berhenti mencari.. sampai dia muncul sendiri..
dapat tak muncul...?
mati..

kau dah jatuh terduduk tanpa sempat mengorak langkah Ada.. 
pengecut!! 
bacool!!

BERHENTI...
noktah..

kau yang pilih...
YA...
AKU YANG PILIH..

Wednesday, 21 March 2012

Keputusan SPM... :D

Hari ini aku tahu… kau tak tahu…
Esok dan entah bila… kau tahu… aku tak tahu…
Apa benda aku mengarut nie??
Oh… x… saja nak test sama ada keyboard nie masih boleh ditekan atau tak…

Erm… hari ini hari result SPM keluar… Siapa sangkakan dah setahun dah aku terima result… dan dah setahun juga aku bukan pelajar SMSJ… Aku masih ingat lagi detik-detik nak ambil keputusan… hahahaha… masih segar… Masa tue memang tak terfikir yang aku akan berada di sini… susah nak percaya…  memang tak pernah terlintas…

Tak sempat nak seronok dengan keputusan… pasal lepas tue tension nak isi segala borang… potostat sijil… mohon itu… mohon ini… di mohon segala benda… Aku masih ingat juga time tue aku tak tahu nak pilih apa… tertekan… pasal aku sangkut subjek Chemistry…!! Haih… apa lah yang aku jawab entah masa tue… mengarut je… semua benda perlukan Chemistry… habis tue apa yang tinggal untuk aku?? Aku aim masa tue kalau sangkut pun… mesti Biology… tapi… sekali lagi kita tak tahukan… apa yang aku jawab masa exam Biology tue pon entah laa… sekali… Biology aku ‘pass’ wei… huhuhuhu… sumpah terkejut… mau tak terkejut… G9 pon aku pernah rasa untuk subjek yang satu nie… time exam setengah tahun form 5 pulak tue… dapat lah kelas tambahan  sampai ke enam setengah petang!! SERONOK GILAKAN?? :p hahahaha  terima kasih cikgu Bio yang hensem…

Dua tempat aku diberi pilihan…
      :> Kolej Matrikulasi Tangkak, Johor… (asasi sains)
      :> UiTM Puncak Alam, Selangor…(asasi sains)

Ok… masa tue aku dah ‘cop’ KMJ… siap kata kat kawan-kawan… kita sama-sama masuk KMJ ok… Tapi… sekali lagi… L kta ayah lebih besar… maka destinasi aku ke…
      [ UiTM Puncak Alam ]

Ok… I hate orentasi… seriously!! Pffftt…
Belajar sumpah tension…!! Yeke?? Ok… x suka buat report lab… apa benda aku nie… buku pon malas nak buka… orang study… aku membuta… online tak ingat dunia…  Dalam kuliah… hadap muka lecturer sumpah tak faham… last sekali… zzzz time kuliah… seronok???
balik bilik study lah sendiri… kuiz2… lab2 report… menjerit-jerit di atas katil tidak diendahkan…

Tapi itulahkan… siapa yang tahu masa depan… Jangankan masa depan besok pon kita tak tahu… Entah apa lah nak jadi… Hari ini siapa aku?? Asasi sains??

Huhuhuhu…
Pelajar Asasi Bahasa Mandarin
Beijing Language and Culture University!!

CRAZY RIGHT??
memang..
HIDUP INI SATU MISTERI…

SMSJ>> 38 straight A's 4 orang straight A+
To my juniors… U’ve done your best… congratulations…
don’t worry too much… 

rezeki kita yang telah ditetapkan adalah yang terbaik…  Aku juga SEDANG BELAJAR MENGERTI dan MENERIMA… Tuhan tak pernah silap… Cuma kadang-kadang kita yang sombong, bongkak dan lupa diri… aku akui… 

Maka… jangan tanya sama ada kita Redha atau sabar dengan semua ini… tapi tanya lah berapa banyak yang telah kita SYUKURI dengan segala nikmat yang kita dapat sepanjang perjalanan kehidupan… 

Tolong jangan tanya aku juga… kenapa aku disini…
simpan soalan itu lima tahun lagi… mungkin waktu itu aku ada jawapannya…

~ meninggalkan musim sejuk… selamat tiba musim bunga…
  Bunga-bunga  belum keluar… bayi-bayi bunga sudah ada… Walaupun bukan peminat bunga… tapi nak tengok keadaan dan kecantikan   musim bunga… mana tau boleh tersuka… moga musim bunga lebih bermakna… aku mulai merindui mu, musim sejuk… *mood jiwang* :p

>Tadi tetiba terdengar orang cerita pasal MATI… tetibe seram… takda siapa yang tahukan… Aku memang takut… Kau??

Thursday, 8 March 2012

untuk kawan aku..

aku bukan kawan yang baik....
aku tahu dari dulu....
tapi bila aku lemah..
mereka tak pernah tinggalkan aku...
mereka ada untuk bagi semangat dan nasihat...
mereka sentiasa ada...
untuk aku...

aku bukan kawan yang baik...
tapi bila mereka sedih...
aku tetap akan terasa....
bila mereka kecewa...
aku jadi gelisah...
kenapa??
entaah....
yang aku tahu...
mereka kawan-kawan aku....
jika aku boleh meminta...
aku nak minta agar mereka gembira selalu...

aku selalu jadi manusia yang tak tahu bersyukur....
aku dikelilingi orang-orang baik...
dari tiada apa...
hingga aku berdiri dimana aku ada sekarang...
nikmat yang aku cuba untuk nafikan...
bila hati buta... gelaplah jiwa...
jalan yang terang jadi kelam...

untuk kawan yang aku kenal 5 tahun lamanya... Nur Zuhaili...

aku minta maaf....
apa punya kawanlah aku nie...
aku tak boleh tolong apa-apa pun...
aku tak pandai bagi nasihat...
aku tak pandai beri semangat....
aku tak pandai pujuk orang yang lemah...
aku serba serbi tak tahu....

bila aku jatuh... kau ada dan tarik aku...
bila aku sedih... kau gembirakan aku...
bila aku kecewa.. kau pujuk aku...
bila aku hilang semangat.... kau jadi pemberi semangat....
bila aku marah... kau tenangkan aku...
kau ada...waktu aku perlukan kawan...
kau sentiasa sokong aku...
kau dengar masalah aku....
tapi aku tak dapat buat apa-apa pun untuk kau...
aku minta maaf...
aku cuma nak kau tahu...
kalau kau perlukan seseorang...
kau tahu siapa yang ada di sisi kau...
meski aku tak ada dekat dengan kau...
aku ada dengan kau....
aku setia jadi pendengar kau....

*sorry.... aku tak pandai bagi semangat... tapi bila kau sedih.. aku turut rasa sekali...
  cepat2 bangun.... i need u... aku tahu kau kuat...

Tuesday, 6 March 2012

Kau dan Dia....

Orang selalu kata hidup ini umpama roda...
adakala kita berada di atas... tapi adakalanya kita akan berada di bawah...

Dalam hidup ini, Insan diberi dua pilihan :
jalan yang baik atau yang buruk....
jika baik yang kita pilih, maka balasannya baik...
jika jalan buruk yang dipilih, balasan setimpal dengan perbuatan buruk itu yang diterima...
maka... kehidupan mana yang kita akan pilih??
Bagaimana hebat pun mereka(insan sekeliling) memberi nasihat, teguran dan semangat... jika diri sendiri tidak bijak untuk memilih, tiada gunanya....



5 bulan yang lalu, dia berkata, 
"Kau dah buat pilihan. Kau takkan dapat berpatah balik"
Kau hanya diam... tak berkata apa-apa... kau memandang luar tingkap kapal terbang dan hanya diam... cuma mampu berkata pada diri sendiri... moga ini jalan yang tepat. 
pejam mata dan diam.... 


Dari dulu bila kau berdepan masalah, dia akan berkata, 
"kau hanya ada 2 pilihan. Berdepan dengannya atau melarikan diri."
Lantas kau lebih gemar memilih melarikan diri... mereka sering menyangka kau tak pernah punya masalah... silap... bukan tak pernah... cuma tak berani sahaja berdepan dengan masalah.... rupanya kau silap... makin kau menjauh, makin masalah itu datang mengejar... hingga sampai satu tahap... kau jumpa jalan mati....  dan kau tak mampu lagi lari... di saat itu kau tetap berdegil... "tak mahu fikir... penat" kuat mulut menolak... kuat pula otak ligat mencari jawapan.... *huh*


Bila kau kecewa, dia akan kata..
"jangan menangis... tiada siapa yang peduli. kekecewaan takkan terubat dengan air mata."
Lantas kau pendam... tiada tangisan walau hati gelisah...


Bila kau bersedih, dia akan berkata,
"halangi air mata dari tumpah.. Ia bukan untuk tontonan mereka... Jangan gadaikan maruah dan harga diri dengan air mata. Mereka akan lihat kau manusia lemah."
maka kau turuti, kau tahan air mata dari menitis keluar... meski kau tahu itu bukan mudah...


Prinsip itu, kau dan dia pegang dari dulu...


air mata lambang kelemahan. Tiada siapa yang akan melihat air matamu... tiada siapa patut tahu apa yang ada dalam hatimu... tiada perkara boleh menjadi punca tangisan itu keluar... 


Tapi hari ini, dia bertanya pada diri kau kembali...
mengapa air mata mu begitu murah??
mana prinsip yang kau agungkan??
mengapa begitu mudah kau tunduk dan luntur hatimu??


Dulu dia berkata,
"kehidupan yang inilah yang kita mahukan.."
kau hanya diam dan mengiyakan... tiada bantahan..


Tapi hari ini dia mengulangi perkataan yang sama, tapi kau??
kau bilang " aku jumpa sekumpulan manusia yang hidup mereka lebih bahagia... tujuan mereka sama.. matlamat mereka satu.. semangat mereka tinggi... cerita mereka dan hubungan mereka indah... aku ingin menjadi sebahagian daripada mereka.."


Dia bilang pada kau... "kau dah gila?? untuk apa?? kau rasa kau akan bahagia?? kau bukan mereka dan mereka bukan kau..."


kau cuma mampu diam.... kecewa... sedih....
Dia kata jangan menangis..... tapi kau berdegil...
lantas kau menangis juga... dia berang...
dia bilang... kau dah gila... 
kau cuma diam... seolah mengiyakan...


dulu kau tak pernah tinggalkan dia... dia selalu bersama-sama kau... tak kira waktu...
Dia adalah Kau dan Kau adalah Dia... 


Hari ini... pada saat ini... detik ini... kau dibayangi lagi 2 jalan... yang kau perlu pilih... 
Dia kata, "2 pilihan... berdepan atau lari.."


Kau bilang pada dia yang kau dah tak larat untuk lari... pada masa yang sama, kau takut berdepan dan memilih...


Dia bilang lagi.. " Tenang.... fikir sedalamnya.. siapa yang lebih kau cinta?"
Kau tahu... kau perlu pilih antara kehidupan Kau dan Dia... atau... kehidupan yang entah apa yang ada di dalamnya... 


seram sejuk...... Tiada jawapan....
.....TAMAT.....

*bila hati itu tak dibuka.... curahlah sebanyak manapun... ia tak akan berjaya meninggalkan kesan...* it's true!!

>ada kawan sekolah aku kata....<
  • kau ni mmg kalau bab hati dan perasaan memg kau fail..xpndai ckp
  • n bgaikan ada sign "NO ENTRY" bsar2 kat hati kau xbg org lain msuk cmpur dlm urusan hati kau
hahaaa..

hahahahahaha.... ye ker??? maybe.... i don't know...... aku cuma mampu gelak jer.... 



Saturday, 3 March 2012

menangis di hadapan mereka yang baru dikenali selama lima bulan...
menangis di bahu dan dakapan orang yang baru dikenali..
apa kena nie??
malu...
tapi air mata tetap mengalir jua...
hebat juga penangan ukhuwah nie..
bisikan hati berkata..
:')

titisan yang dibenci

malam yang bercampur baur rasa... sampai aku tak mampu nak cerita...

BUNTU...
itulah yang aku rasa
TERTEKAN..
lebih ketara..
BERSALAH
buat air mata bergenang dan tumpah 
hilang rasa malu...
MAAF..
hanya itu mampu aku ungkapkan...

aku gembira mengenali kalian.... aku gembira bersama kalian... aku jatuh cinta pada ikatan ini... tapi aku...
aku tak tahu....
aku menangis tanpa esakan...
aku memang menyusahkan...
aku minta maaf... 

jatuhnya titisan itu... 
ku tahu ku tak sekuat mana...
titisan air yang dibenci....
tangisan...
 terbit dari seribu sesalan... 
lepaskan bilang mereka...
luahkan...

wahai hati...
aku bertanya
silap aku dimana??

jika aku belum bersedia... 
adakah kalian sedia menunggu??
tapi..
adakah pintu itu sentiasa terbuka...
sekali lagi..
aku buntu...

izinkan aku bermula dengan diri sendiri..
aku perlu waktu..

Thursday, 1 March 2012

TIADA RASA

haih... bila masa lah budak nie pi tulis kat buku aku..
:D
asal baru perasan tadi...
xie xie ni awak..
DIA beri aku nikmat dengan dikelilingi oleh orang yang baik-baik..
berapa banyak yang aku dah bersyukur??

proses mencari 'rasa' itu bukan senang...
bukan hari ini kita minta, esok terus dapat..
kalau tak.. kita takkan jumpa apa itu kemanisan di sebalik perjuangan..
aku sedang mencari 'rasa' itu dan kemanisannya...

~worry ends when the faith begins~

hidup ikut peraturan sangat meletihkan... 
:|
semua kena ikut peraturan..
asyik lari dari apa yang ditetapkan... 
waaaa
=(

aku macam dah hilang keupayaan seorang manusia...
menangis!! =(

aku nie tergopoh gapah ke??
entah.. tak tahu...
aku cuma mencuba pelbagai cara...
berjaya atau tak.. 
lain cerita...
sampai bila bertahan??
entah... 
tak tahu... 
lantak lah...

*sem 2 macam dah tak boleh enjoy!!!